1950’lerin Türkiye’sinde, Âşık Veysel’in hayatını anlatan “Karanlık Dünya” filmi, üç büyük sanatçının ortak çalışması olarak ortaya çıktı: Senaryosu Bedri Rahmi Eyüboğlu’na, yönetmenliği ise Metin Erksan’a ait. Ancak dönemin politik baskıları ve sansür müdahaleleri, filmin özgün anlatısını tamamen değiştirdi. İşte Salt Galata’daki yeni sergi, bu karanlık döneme ve sansürün gölgesinde kalan Türk sinemasına ışık tutuyor.
“Bir büyük halk ozanı, bir Cumhuriyet ressamı ve şairi, bir sinema yönetmeni…”
Âşık Veysel, Bedri Rahmi Eyüboğlu ve Metin Erksan… Üçü 1950’lerin başında “Karanlık Dünya” filmiyle yolları kesişti. Âşık Veysel’in çocukluktan halk ozanı olarak tanınmasına uzanan yaşam öyküsünü anlatmak üzere yola çıkan film, başlangıçta tüm tarafların heyecanını taşıyordu.
Özgün Anlatı Yerini Politik Mesaja Bıraktı
Film, Sivas’ın Sivrialan ve Nevşehir’in Ürgüp ilçelerinde çekildi ve toplumsal gerçekçiliği esas almayı hedefliyordu. Ancak yapım sürecinde art arda müdahalelerle, dönemin tarımsal kalkınma ve kırsal modernleşme politikalarına uygun şekilde yeniden kurgulandı. Böylece, filmin temel anlatısı ve odak noktası köklü bir değişime uğradı.
Salt Galata’daki “Karanlık Dünya” sergisi, bu karmaşık dönüşümü, sansürle boğulan orijinal ve değiştirilen versiyonları, dönemin tartışmalarını ve çelişkili tanıklıkları arşiv malzemeleriyle gözler önüne seriyor. Sergi, sanatçı Mike Bode ve senarist Caner Yalçın’ın detaylı araştırmasına dayanıyor ve Salt’tan Gülce Özkara tarafından programlandı.
Amerikan Propagandasının İzleri
Yönetmen Metin Erksan’ın aktardığına göre, filmdeki bazı sahneler beklenmedik şekilde değiştirilmiş. Örneğin, biçerdöverlerin tarlalarda çalıştığı görüntüler ve İstanbul’un çevresinde çekildiği söylenen okul ile dispanser sahneleri, Amerikan Haberler Merkezi’nden alınan görüntülerle desteklenmiş. Amaç, idealleştirilmiş, modernleşen bir köy imajı yaratmaktı. Bu müdahaleler, Âşık Veysel’in gerçek yaşam öyküsünü ikinci plana atmış ve filmi dönemin iktidarının propaganda aracı haline getirmişti.
Yapımcı Atlas Film’in kurguda yaptığı bu değişiklikler sonrası, film 31 Aralık 1953’te “Âşık Veysel’in Hayatı” adıyla gösterime girdi. Ne ismi ne de anlatısı özgün halini koruyordu.
Sergide Sansür Belgeleri ve Kayıp Görüntüler
Sergide, Ankara Merkez Film Kontrol Komisyonu’nun 1952-1953 yılları arasındaki sansür raporları yer alıyor. Bu raporlarda hangi sahnelerin sansürlendiği net olarak belirtilmese de, “toplumun kusursuz temsil edilmesi” kaygısı ön planda tutulmuş.
Ayrıca, Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun 1952 tarihli Âşık Veysel tablosu, filmin orijinal afişi, farklı versiyonlardaki senaryolar ve çeşitli video yerleştirmeleri de sergide sunuluyor. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi arşivinden çıkan 35 mm nitrat film ve bugüne kadar görülmemiş görüntüler ilk kez izleyiciyle buluşuyor. Filmin editörü ve yönetmeni Ertem Göreç ile yapımcı, yönetmen ve senarist Yılmaz Atadeniz’in ses kayıtları da serginin dikkat çekici içerikleri arasında.
“Karanlık Dünya” sergisi, 14 Aralık’a kadar Salt Galata Mastercard Sergi Mekânı’nda ziyaret edilebilir.